Translate our blog in your language.

Japan Kanto and Tohuku

Japan Kanto and Tohuku
Onze reis naar Noord Japan: Tokyo-Kanto-Tohuku (klik op de foto)

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?
Wij zijn Henk en Jacqueline en wonen sinds 2012 op Bali. Wij gaan graag op ontdekkingsreis in Indonesie en andere landen in Azie

Welkom op ons blog

Welkom op ons blog

Aantal pageviews t/m vandaag

Aantal pageviews t/m vandaag

Totaal aantal pageviews t/m vandaag

Hot news

Een mijlpaal: Woensdag 23 december 2020
300.000 vieuws.

Translate our blog in your language

maandag 5 juni 2017

Kenteken DK (Bali)

Het is maandagmorgen en we zijn nog brak van de reisdagen terug uit West Papua. Maar vandaag verloopt de 5 jaarlijkse periode van de kentekenplaat van onze auto. Dus ik vanmorgen vroeg naar het Kantor Samsat. Ik ben daar al diverse keren geweest dus ik weet hoe het daar werkt en wat de procedure is. Nou mooi niet! Elke keer valt weer mijn mond open van verbazing.
Ik ben daar nog vóór acht uur en denk dan de eerste te zijn. Het loket is nog gesloten en de dame zegt dat ze om acht uur open gaat. Mij al bekend. Ik ga zitten en wacht totdat het houten schuifje omhoog gaat. Er komen twee mannen aangelopen, het schuifje gaat dan omhoog, en zijn geven hun documenten af. Dus ik ben niet no. 1 maar nummer 3. Ik geef zonder klagen mijn papieren af. De dame komt uit haar hok en vraagt of ik de motorkap omhoog wil doen. Dat doe ik en zij vraagt mij waar het motornummer staat. Ik geef haar te kennen dat ik dat niet weet. Zij:" pffff de motor is heet, ik wacht wel op mijn collega". Die komt een vijftal minuten later en maakt ondanks de warme motor en afdruk van het nummer. Ik ben niet no. 1 maar inmiddels no. 6. Ik parkeer de auto en ga het grote kantoor binnen. Daar krijg ik no. B6, geef de dossiermap af aan de balie en ga zitten. Het wordt drukker en drukker. Het is maandag en dat is na twee dagen grsloten te zijn....vandaar!
Er wordt omgeroepen.....nomor B6.....oh dat ben ik. Er staat een politieman achter het loket te zwaaien. Ik sta op en loop naar hem toe. Hij wijst op één van de papieren dat het nummer van het kenteken in de midden drie cijfers bevat. Wil ik dit kentekennummer behouden dan moet ik RP 7.500.000 (520 euro) betalen plus de autobelasting van RP 2.700.000 wat op de huidige registratie staat. Ik begrijp er helemaal niets van....een kenteken is toch een kenteken waarvan ik één keer per vijf jaar de plaat moet vernieuwen. Dit heb ik probleemloos meerdere keren gedaan met onze motors. Een nummer met drie cijfers is vrij bijzonder. Daaraan is een bepaalde status??? Te zien. Alle nummers van het klootjesvolk hebben nu vier nummers beginnende met een 1. Dus wil ik het niet tot het klootjesvolk behorende nummer behouden dan betalen. En dat wil ik niet. Dus krijg ik een geheel nieuw kenteken. De nieuwe plaat hiervan kost RP 300.000 en de autobelasting RP 3.300.000. Deze belachelijke regel geldt alleen voor auto's en niet voor motoren.
Wil ik een nummer beginnende met een 2 dan moet ik heel veel betalen want dan kunnen ze zien dat het een gekocht kenteken is. Een trapje hoger op de statusladder.
De agent knikt en legt de map weer op de stapel. Hij begrijpt wat ik wil. Het wordt nog drukker. Alle stoeltjes op de wachtbankjes zijn bezet. Bij loket 2 zitten twee kassiers. De man heeft vijf nummers afgehandeld en verdwijnt. De vrouw is er nog niet en komt even later maar gaat eerst even wat offertjes neerleggen. En daarna gaat zij zitten en het duurt zeker nog twintig minuten alvorens zij geinstalleerd is. De man komt niet meer. Zeker een vroege eetpauze of hij is al moe. Bij de vrouwelijke kassier moet eerst alles recht liggen, de computer in de juiste stand, de microfoon testen, de geldbak op de juiste plek en dan ben ik aan de beurt.....B6. Ik betaal RP 3.300.000 en ga weer zitten. Later bij loket 4 betaal ik ook nog RP 300.000 voor de nieuwe platen want blik is duur in dit land.
Inmiddels heb bij loket no. 3 de nieuwe papieren ontvangen en kan ik naar de platenmakerij. Daar geef ik het bonnetje af en krijg even later twee nieuwe platen met het nieuwe nummer. Morgen nog even het nieuwe nummer laten registeren in het eigendomsbewijs op het politiebureau in Negara en dan is de "nieuw cirkel" rond. 
Zo denk je de procedure te weten en zo is het weer helemaal anders. Hoe moeilijk kunnen ze het maken en dan te bedenken dat de status welke is af te lezen op de kentekenplaat blijkbaar belangrijk is. Nou in ieder geval niet voor mij. Ik houdt liever het extra geld van een dikke 7 miljoen roepias in mijn zak in plaats van te laten zien dat wij niet bij het klootjesvolk behoren. Want volgens de Balinezen behoren buitenlanders niet tot het klootjesvolk.
De nieuwe platen zijn ook nog eens twee centimeter langer dan de oude. Dus passen ze niet in de houders op de auto. Met een haakse slijper heb ik er aan beide kanten een centimeter afgeslepen. 
Hè hè eindelijk......wij kunnen weer zonder zorgen rijden over de Balinese wegen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten